De elektrische auto gaat eindelijk doorbreken. Echt waar!

Mercedes-Benz und smart auf e-Mission im Montafon Mercedes-Benz and smart on e-mission in Montafon
Even de ‘normale’ in Nederland leverbare elektrische auto’s in Nederland op een rijtje: BMW i3, Smart Fortwo ED, Nissan Leaf, Nissan e-NV200, Kia Soul, Mercedes B-klasse ED, Mitsubishi i-Miev/Peugeot Ion, Tesla Model S, Renault Zoe, Renault e-Kangoo, VW e-Golf, VW e-Up. Dat is nog geen line-up waar je héél vrolijk van wordt als autoliefhebber. Vandaar dat het nog steeds niet zo opschiet met de verkoopaantallen van deze auto’s. Hetgeen uiteraard ook te maken heeft met de relatief hoge prijzen en actieradius-angst bij de gemiddelde automobilist (die overigens slechts 60 km per dag schijnt af te leggen…). Maar er is hoop voor de elektrische auto. Dat hebben we ondermeer te danken aan dieselgate. Daardoor gaan diverse autofabrikanten nu toch serieus werk maken van (investeringen in) elektrische auto’s. De weg van de zuinige èn schone diesel loopt dood, ondanks het respijt dat de Europese Commissie verleende na stevig lobbywerk vanuit de auto-industrie en de grote diesellanden (Duitsland en Frankrijk) Jazeker, zelfs Saab is daadwerkelijk aan het reïncarneren als fabrikant van elektrische auto’s. Laatste (breaking) nieuws; het voltallige management van Daimler gaat in een elektrische dienstauto rijden. Nee, geen fijn hybride-model, want iedereen is het er zolangzamerhand eindelijk over eens dat hybride-aandrijving een onbevredigende tussenoplossing is gebleken, om niet te zeggen een fiscaal (aan)gedreven schaamlap. Netwerkbeheerder Tennet verwacht dat we over vijf jaar zo’n 100.000 elektrische auto’s in Nederland hebben. En het mooie daarvan zal zijn zijn, dat al die auto’s een bijdrage kunnen leveren aan de stabiliteit op het hoogspanningsnet. Momenteel wordt daar door The New Motion (een dienstverlener voor EV-gebruikers) een kleinschalige proef mee gedaan. Dit is ingegeven doordat het met de komst van steeds meer onvoorspelbare energiebronnen (windenergie/zonnepanelen) lastiger zal worden het stroomnet stabiel te houden. Op momenten dat er veel stroom gevraagd wordt, kunnen slimme laadpalen de elektrische auto’s ietsje langzamer opladen en later zal het zelfs mogelijk worden auto-accus’s kortstondig spanning aan het netwerk te laten leveren. Door vraag en aanbod op deze manier optimaal op elkaar te laten aansluiten, zal stroom goedkoper worden en wordt elektrisch rijden nóg sneller aantrekkelijker dan het rijden op diesel of benzine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam