Luxe stationwagons:
Mercedes biedt ze al aan sinds eind jaren zeventig. De eerste en de laatste generatie van de succesvolle Duitse pakezel staan hier naast elkaar. Stel nu eens dat je mocht kiezen: waar word je het liefst in gezien?
Zo ziet de evolutie van een automodel door de jaren heen er dus uit. Een grijze lak, veel bagageruimte en een ster boven de grille. Daar houden de overeenkomsten tussen de twee Mercedessen op de foto wel op. De auto’s verschillen ongeveer dertig jaar in leeftijd: de eerste generatie van de stationwagon op basis van de E-Klasse (die toen nog 200-280 heette) kwam in 1978 op de markt. De vijfde en laatste generatie rijdt rond sinds 2009.
Eerste in segment
Net na de intructie van het T-Modell op basis van de W123-generatie had das Haus het rijk nog alleen in dit segment. BMW deed nog niet aan grote stationwagons en Audi was, verkoopcijfertechnisch gezien, nog lang niet zo betekenisvol als nu.
De oude Benz op de foto is een 230 TE met een 2,3-liter injectiemotor. Het liasgrijze exemplaar is uitgerust met centrale vergrendeling en een mechanisch schuifdak. Een vijfbak is een optie die de eerste eigenaar helaas niet aanvinkte. Deze auto doet zo’n 1 op 10-11.
Moderner, dus luxer
Links zien we een exemplaar uit de vijfde generatie van de E-Klasse stationwagon. Het model is recent gefacelift (hij is er nu ook met ster ín de grille), deze is van net daarvoor. In alle dimensies is hij groter dan de eerste. De bagageruimte groeide dan ook met 172 liter. Ook biedt de nieuwe standaard een boel zaken waarvan ze eind jaren zeventig nog nooit hadden gehoord, ESP en knipperlichten in de buitenspiegels bijvoorbeeld. De prijs groeide door de jaren heen ook: kostte de eerste generatie standaard net geen 25.000 euro, de nieuwste is standaard twee keer zo duur.
Grijs of metallic grijs?
Een nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse stationwagon kost minimaal zo’n 50 mille.
Een leuke tweedehands van dit laatste model is er vanaf rond de 30.000 euro. De oude is wat dat betreft interessanter: ze zijn er al vanaf zo’n 2 mille. Een net exemplaar kost al snel het driedubbele en, geloof het of niet, voor een echt strakke met minder dan 50.000 op de klok durven ze inmiddels al 40 mille vte vragen. Maar even los van de euro’s: wat is meer jouw smaak? Oud of nieuw?
De nieuwe E-Klasse stationwagon is in alle dimensies groter dan het eerste model.