In het terrein komen we ook nog wat oudgedienden tegen: auto’s die al lange tijd ongewijzigd op de markt zijn. Dit zijn de Mercedes G-Klasse en de Land-Rover Defender.
Modderkampioen uit Duitsland
In 1979 bracht Mercedes-Benz de
G-Klasse op de markt. Het is een auto die indruk maakt in het terrein; de modder, de bergen of een flinke beek: deze Benz kan het allemaal aan. Bovendien is het luxeniveau van deze Mercedes nog steeds zoals je van het merk gewend bent. Vanaf het begin is de G-Klasse een gewaardeerde auto. Vooral op militair gebied was het aanvankelijk een populaire keuze. Toen Mercedes-Benz in 1998 de M-Klasse op de markt bracht, een echte SUV, bleef de G gewoon in productie. Hij is er nu nog steeds. Mercedes biedt zelfs een AMG-versie aan met maar liefst 571 pk. Bovendien is er een versie met 6×6 (zeswielaandrijving). Een krankzinnig apparaat. Vooral in gebieden waar geld voor sommigen geen rol speelt doet het model het goed. Denk aan: Dubai, Moskou en zulks. Over een paar jaar schijnt er een compleet nieuwe G-Klasse te komen. We zijn benieuwd…
Een gebruikte G-Klasse koop je vanaf zo’n 6.000 euro.
Britse trots
Nog zo’n hoekig apparaat waarmee een bos of moeras maar weinig uitdaging vormt: de
Land Rover Defender. Ook deze is er al ‘een tijdje’: het model (dat pas Defender heet sinds de jaren ’90) is er al meer dan 65 jaar! Net als de G-Klasse uit Duitsland heeft deze Brit ook wel wat moderniseringskuren ondergaan, maar het technische principe en het uiterlijk zijn nog steeds nagenoeg hetzelfde. Een tijdje is er bij ons ook nog een Defender uit Spanje leverbaar geweest: De Santana (2004-2011). Die is inmiddels van de markt. De Defender gaat binnenkort ook met pensioen: het model voldoet niet meer aan Europese veiligheidsregels.
Gebruikt beginnen de Defenders bij 2.500 euro (exemplaren van dit prijsniveau hebben het wel erg zwaar gehad), maar een goed geconserveerde classic uit de jaren ‘70 mag zo 20.000 euro kosten. Land Rover is overigens bezig met een opvolger van de terreinstamvader. Die zou rond 2018 op de markt moeten komen, maar of hij het origineel ooit zal doen vergeten, dat is de grote vraag…
De Defender op zijn leukst. Vraagprijs: 18.000 euro.
Nog meer oud-gedienden
Er zijn nog veel meer voorbeelden van auto’s die al lange tijd ongewijzigd op de markt zijn. Eerder bespraken al de Fiat Punto en de Phaeton van Volkswagen. In het uiterste luxe segment vinden we ook nog wat indrukwekkende oudjes. Denk daarbij aan de Phantom van Rolls Royce (leverbaar sinds 2003) en de handgemaakte sportauto’s van Morgan (na de oorlog nauwelijks veranderd). Welke nieuwe oude vind jij het leukst?
Deze Rolls is er ook alweer sinds 2003.