Nieuwe Mercedes E-klasse: E-volutie

De nieuwe Mercedes E-Klasse is onlangs geïntroduceerd op de autoshow van Detroit. Op het eerste gezicht lijkt het een kleinere variant op de S-Klasse of een groot uitgevallen C. Weinig vernieuwend. Maar dan onderhuids: daar barst de nieuwe Benz van de innovaties. Hij voorkomt zelfs gehoorschade bij een aanrijding...

Langzaam geëvolueerd

Al jaren is de Mercedes E-Klasse één van de meest verkochte modellen in het hogere middensegment. En ja, dat komt voor een groot deel door zijn populariteit onder taxi-chauffeurs. De eerste E-Klasse werd in 1993 geïntroduceerd als facelift van de legendarische W124 en sindsdien is hij langzaam geëvolueerd met telkens weer wat kleine wijzigingen. Never change a winning team... De nieuwste aanwinst is groter dan zijn voorganger uit 2013: qua wielbasis (+65 mm) en lengte (+43 mm), maar verder zijn de uiterlijke verschillen subtiel. Vanbinnen is de nieuwe 'E' wel propvol innovaties gestopt. Distronic, Remote Parking Pilot, Pre-Safe Sound en ga zo maar door. Hieronder vertellen we je meer over deze futuristische technieken.
mercedes-e-klasse-1

Groter dan zijn voorganger, maar zonder ingrijpende designwijzigingen.

Ruimteschip

De Distronic adaptieve cruisecontrol heeft in de nieuwe E-Klasse een update gekregen en zorgt nu dat de auto helemaal zelf een voorganger kan volgen tot 210 km/u. Vooral handig op de Duitse Autobahn. Een actieve remassistent identificeert kruisend verkeer en moet bij snelheden tot 100 km/u aanrijdingen kunnen voorkomen. Nog een innovatie is het Remote Parking Pilot-systeem. Hiermee kun je de E-Klasse op afstand met een app op je smartphone parkeren (zie filmpje). Ideaal voor erg krappe parkeerplaatsen dus. En dan heeft 'ie ook nog Pre-Safe Sound. Als er een aanrijding dreigt, zorgt een kort geluidsignaal in de E-Klasse dat de stapedius-spier in je oor zich automatisch aanspant. Deze reflex voorkomt gehoorschade bij een eventuele harde knal. Je moet er maar opkomen.
mercedes-e-klasse-2

Met de optionele 12,3 inch schermen wordt het dashboard een soort breedbeeldtablet.

Parkeren met je mobieltje

Standaarduitrusting

De E-Klasse wordt geleverd als Avantgarde, Exclusive en als AMG Line. Ieder pakket heeft zijn eigen uitrusting. Ook kun je standaard kiezen uit vier onderstellen: het Comfort-onderstel, het 15 mm verlaagde Avantgarde-onderstel, het 15 mm verlaagde sportonderstel met adaptief verstelbare demping óf het luchtveringssysteem Air Body Control. Standaard heeft iedere E-Klasse onder meer actieve remhulp, een botspreventiesysteem, automatische airco, een infotainmentsysteem, elektrisch verstelbare voorstoelen en Dynamic Select met vijf verschillende rijprogramma's (parameters voor motor, transmissie, onderstel en besturing). Optioneel kan de E-Klasse worden uitgerust met twee 12,3 inch schermen in het dashboard. Op dit breedbeeldscherm met touchbediening kun je werkelijk alles al swipend regelen.
mercedes-e-klasse-3

De E 220d is met 194 pk een krachtige instapdiesel te noemen.

Minimaal 49.995 euro en 184 pk

De nieuwe E-Klasse is per direct te bestellen. Je kunt vooralsnog kiezen uit drie motorvarianten; één benzine en twee diesels. Later dit jaar wordt het programma uitgebreid met een E 350e plug-in hybride en bijvoorbeeld ook een AMG-uitvoering. Mercedes koppelt alle motoren standaard aan een 9G-Tronic negentraps automaat (een handgeschakelde versnellingsbak volgt later). Alle 'E-nummers' op een rij: E 200 – 184 pk – 49.995 euro E 220d – 194 pk – 53.995 euro E 220d Lease Edition – 194 pk – 56.495 euro E 350d – 258 pk – 69.996 euro