Schatkamer Marktplaats: Citroën BX

In Schatkamer Marktplaats zetten we regelmatig een bijzondere auto in de schijnwerpers. Deze keer een klassieker in wording die als Doornroosje heeft liggen slapen. Vanwege zijn uitzonderlijke lijnenspel zal de Citroën BX ongetwijfeld uitgroeien tot een gewaardeerd klassieker. Op dat punt is hij nog niet, maar bij een exemplaar in deze staat en met een dergelijke, aantoonbaar lage kilometerstand staan alle seinen op groen.

Ontwerper van de Renault 5

De BX is een ontwerp van de Italiaan Marcello Gandini. Marcello wist wat hij deed, want hij heeft de ziel geblazen in automobiele iconen als de Lamborghini Miura, Countach en Diablo, de Ferrari Dino 308 en de eerste BMW 5-serie. Maar ook de Maserati Quattroporte II en IV, de Lancia Stratos, de Renault 5 en de Alfa Alfetta. Om de klassiekerstatus te verdienen is een goede afkomst in het geval van auto-ontwerpen het halve werk.

Hatchback en stationwagon

De BX volgde in 1982 de Citroën GSA op. Elf jaar later werd hij zelf opgevolgd door de Citroën Xantia. De middelgrote hatchback paste marketingtechnisch tussen de GS en de CX in. Optisch was de BX met zijn hoekige vormentaal echter een vreemde eend in de bijt tussen de ronde lijnen van de andere modellen. Wie goed kijkt, kan zien dat de Citroën XM designtechnisch een doorontwikkeling van de BX lijkt. Door zijn eigen gezicht is de BX direct herkenbaar; een ander kenmerk dat de klassiekerstatus helpt. Heel vooruitstrevend had Citroën de motorkap en de kofferklep van de BX uit kunststof vervaardigd. Hierdoor was de BX lichter dan veel van zijn concurrenten. Er was ook een stationwagon, de Citroën BX Break. Dit model zag er mede door het grote glasoppervlak zo mogelijk nog futuristischer uit. Citro BX 1993

Facelift

Ook binnenin druipte de eigenzinnigheid van de BX af. Zo bestond de snelheidsmeter in uitvoeringen van voor de facelift van 1986 uit een ronddraaiende rol en had het stuur meestal slechts één (dubbele) spaak wat er nogal breekbaar uitzag. Zelfs de techniek van de BX was speciaal. Zo kreeg hij, net als de grotere Citroën CX, de hydropneumatische vering die zorgt voor het voor Citroën kenmerkende rijcomfort. Diverse onderdelen van dit systeem zijn echter kostbaar, dus het is aan te raden voor aanschaf te laten controleren of het nog in orde is. In juli 1986 kreeg de BX een facelift, waarbij de verlichting werd aangepast en Citroën het futuristische dashboard verving door een conventioneel exemplaar met een normale kilometerteller. Citro BX int

Bijzonder

Dit specifieke exemplaar is om meerdere redenen bijzonder. Allereerst zijn BX-en ondanks de hoge productie-aantallen inmiddels vrij zeldzaam geworden. Daarnaast is dit een van de laatst geproduceerde exemplaren. Maar echt uniek is de historie van de auto, waarvan de lage kilometerstand en de veronderstelde goede staat het resultaat zijn. Na de eerste drie jaar van zijn leven belandde deze witte BX in de showroom van een autobedrijf om daar vervolgens 20 jaar te blijven staan. Hoewel na lange stilstand een uitgebreide technische controle nodig is, verdient deze BX het om uit zijn lange slaap wakker te worden gekust, zodat hij onder de koesterende handen van een liefhebber fris aan de tweede fase van zijn leven kan beginnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam