Shocktherapie voor de BMW i3

Twee jaar na zijn lancering krijgt de BMW i3 een update. Geen facelift, want qua uiterlijk blijft hij ongewijzigd. Nee, de eigenzinnige (semi)-elektrische 'bimmer' wordt alleen vanbinnen opgefrist. Shocktherapie dus. Maar waarom?

En... actieradius!

Vorige week schreven we nog over de Tesla Model X en Model 3. De eerste wordt met zijn vanafprijs van 95.000 euro voor velen onbetaalbaar. De Model 3 (ongeveer over een jaar te koop) heb je straks echter al voor zo'n 35.000 euro. En dat is ongeveer evenveel als de standaard BMW i3 kost. Een echte concurrent dus. Maar de Tesla Model 3 krijgt een theoretische actieradius van zo'n 300 kilometer. De huidige volledig elektrische i3 rijdt volgens BMW maximaal 130 tot 160 km op één acculading. Aha! De tussentijdse update betreft dus de accucapaciteiten van het wagentje. Om de concurrentie bij te kunnen benen, moet de BMW i3 na een bezoek aan het stopcontact gewoonweg langer mee kunnen.
Geen schokkende update, maar wel een grotere actieradius.

Geen schokkende update, maar wel een grotere actieradius.

Geen schokkende verbetering

Om de i3 letterlijk en figuurlijk verder te helpen, heeft BMW twee nieuwe varianten aangekondigd. Deze worden dit najaar verwacht en komen naast de bestaande modellen in het gamma te staan. De huidige, volledig elektrisch aangedreven i3 heeft een accupack met een totale capaciteit van 60 Ah (ampère-uur). Hij is er ook als i3 Range Extender. Dit is een plug-in hybrid met een 647 cc tweecilinder benzinemotor, die zich inschakelt als de stroom opraakt. Nou, dankzij een technische upgrade krijgt de nieuwe i3 een accucapaciteit van 94 Ah. Ongeveer 1,5 keer zo veel dus. Samen met wat software-updates (ja, we hebben het nog steeds over auto's), moet het bereik van de i3 groeien tot zo'n 190 kilometer of ongeveer 360 voor de Range Extender. Geen schokkende verbetering, maar wel genoeg om een aardig stukkie rond te zoeven. En als Ome Cor tijdens de verjaardag weer over zijn Tesla begint, kun je gerust nog even blijven hangen aan de borreltafel.
De BMW i3 heeft nog altijd die shockfactor.

De BMW i3 heeft nog altijd die shockfactor.

Tweedehands i3

Net als bij benzineauto's is er bij elektrische auto's een groot verschil tussen het theoretische verbruik en de werkelijkheid. Ook in de i3 bepaal jij helemaal zelf hoe lang je zonder opladen kunt. Wel berekent de i3 op basis van jouw rijgedrag precies hoeveel actuele actieradius je nog over hebt. Als de nood aan de man is, word je automatisch naar het dichtstbijzijnde (snel)laadpunt genavigeerd. Bij de huidige i3 duurt het trouwens ongeveer acht uur om de accu volledig op te laden. Voor de nieuwelingen met de gegroeide accu's zal het logischerwijs langer duren. Maar misschien dat BMW daar ook iets op verzonnen heeft. Al met al zorgt de uitbreiding van het i3-gamma ervoor dat elektrisch rijden een stuk aantrekkelijker wordt. Zoek je een tweedehands i3? Een exemplaar met 4% bijtelling en nog geen 30.000 km op de teller heb je tegenwoordig al voor nog geen 30.000 euro.
Een tweedehands i3 heb je al voor minder dan 30.000 euro.

Een tweedehands i3 heb je al voor minder dan 30.000 euro.

Concurrenten

Op de nieuwe BMW i3 en de Tesla Model 3 moet je dus nog even wachten. Maar er zijn voldoende andere opties. Denk bijvoorbeeld aan de Nissan Leaf of een plug-in hybride Opel Ampera. Die zijn gebruikt bovendien ook al heel aantrekkelijk. Een tweedehands Nissan Leaf met nog geen ton op de teller heb je al voor minder dan 13.000 euro. Een Opel Ampera occasion met ongeveer 80.000 km op de klok staat al bij je thuis voor een kleine 13.000 euro. It's electrifying!
Niet volledig elektrisch, maar wel een aantrekkelijk alternatief voor de BMW i3.

Niet volledig elektrisch, maar wel een aantrekkelijk alternatief voor de BMW i3.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam