Schatkamer Marktplaats: BMW 8-serie (1990-1999)

Mooi is dat toch, hoe auto's die in een bepaalde fase van hun bestaan als 'fout' kunnen worden gezien, later alsnog erkenning krijgen. De BMW 8-serie is zo'n auto. ------- Bekijk alle BMW 8-serie occasions op Marktplaats. ------- Als eind volgend jaar de nieuwe BMW 8-serie op de markt komt heeft het Beierse merk een kleine twee decennia geen 8-serie in het programma gehad. Het is makkelijk om te denken dat de grote coupé destijds de 6-serie (E24) opvolgde, maar BMW positioneerde de 8-serie hoger in de markt (BMW's modelpolitiek was destijds een stuk logischer dan nu). Veel meer dan de '6' ooit was, moest de '8' een high-tech en snelle GT worden. De auto was dan ook BMW's meest vooruitstrevende auto, vol met luxe en alle noviteiten die het merk op dat moment in huis had. De 8-serie concurreerde met auto's als de Jaguar XJS, de Mercedes SL en de Porsche 928.

500 miljoen euro

De 8-serie is compleet nieuw ontwikkeld en was dus geen afgeleide van een bestaand model, zoals de 6-serie die zijn (iets verkorte) onderstel deelde met de eerste 5-serie (de E12). De ontwikkelingskosten bedroegen een slordige 1 miljard D-mark (500 miljoen euro). En waar die 6-serie een uiterlijke gelijkenis met de eerste 7-serie vertoonde, had de 8-serie een compleet eigen en zeer herkenbaar uiterlijk. Het front met de klapkoplampen en de kleine grille, het profiel zonder b-stijl en de brede lage achterkant maken de 8-serie indrukwekkend.

V12 met handbak

In 1990 kwam als eerste versie de 850i op de markt. Na de BMW 750i was dit de tweede Duitse in serie geproduceerde V12 sinds de jaren 40. De 300 pk en 450 Nm sterke motor was leverbaar met automaat, maar ook met een handgeschakelde zesbak, destijds heel bijzonder. Kenmerkende eigenschappen van de 850i waren de multi-link achteras, de aerodynamische vormgeving (Cw-waarde van 0,29) en de in de hoofdsteunen geïntegreerde veiligheidsgordels.

Imago

Het tij zat de BMW 8-serie niet mee. Vanwege de economische crisis en oplopende brandstofprijzen door de tweede Golfoorlog – de twaalfpitter verbruikt vlotjes 1 op 5 tot 7 – liepen de verkoopaantallen na twee jaar flink terug. Daarom presenteerde BMW in 1993 de voordeliger 840i met de zuinigere en minder topzware 4.0 V8 (286 pk). Op imagogebied hielp het niet dat de BMW 8-serie occasions een bovengemiddelde aantrekkingskracht uitoefenden op mensen van, laten we het netjes houden en zeggen 'zeer divers pluimage'. Maar met het rijzen der jaren hebben deze kopers hun aandacht alweer verlegd naar nieuwere auto's, die meer statusverhogend werken. Waardoor de 8-serie langzaam maar zeker klassiekerland is binnengerold.

BMW 850 CSi

Hoewel de 8-serie van begin af aan als een luxe GT bedacht was, heeft BMW ook enige tijd productie van een supersportieve BMW M8 overwogen. Daarvan is één prototype gemaakt met een 550 pk sterke V12. Het absolute topmodel van de serie, de BMW 850 CSi (voor Coupé Sport injection) (zie ook openingsfoto) was echter ook een onvervalste M-auto. Dit bewijzen de door de Motorsport-afdeling ontwikkelde motor en het chassisnummer waaruit blijkt dat de CSi door BMW M is gebouwd. Slechts 1.500 exemplaren overigens (van de 30.000 8-serie in totaal), waardoor juist deze versie onder verzamelaars en liefhebbers zeer populair is. Voor de CSi vergrootte BMW de motorinhoud van 5,0 naar 5,6 liter waarmee het vermogen steeg tot 381 pk. De CSi is het makkelijkst te herkennen aan de voor dit model unieke kleinere M-zijspiegels die met twee pootjes aan de carrosserie zijn bevestigd.

McLaren F1

Fascinerend weetje is overigens dat precies het blok van de 850 CSi de basis vormde voor de legendarische supersportauto McLaren F1. Verder heeft de 850 CSi ook die unieke handgeschakelde zesbak (eveneens door BMW Motorsport versterkt), een meesturende achteras, en zijn zowel de besturing als het onderstel sportiever gemaakt.

8-serie occasions

Op Marktplaats staan zo'n tien van deze droomauto's te koop. Ze waren ooit te krijgen voor rond de tien mille, maar prijzen zijn de laatste jaren gestaag aan het stijgen, omdat het unieke model en zijn techniek steeds meer waardering krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam