De jaarlijkse Techno Classica in Essen staat bekend om zijn grote aanbod van zeer kostbare klassiekers. Toch waren er ook betaalbare oldtimers aanwezig, die in de huidige markt grote kans hebben om in waarde te stijgen.
-----
Bekijk alle klassiekers en oldtimers op Marktplaats Auto's.
-----
Veel klassieke versies van Porsches' iconische
911 zijn door de hausse op de oldtimermarkt van de afgelopen jaren vrijwel onbetaalbaar geworden. Het is een van de redenen dat de populariteit van de zogenaamde transaxle-Porsches (modellen met de motor voorin en de versnellingsbak achterin, zoals de 924, 944, 928 en 968) toeneemt. Op een van de buitenterreinen van Essen, waar particulieren hun waar mogen aanbieden, troffen we een vroege (op de voorgrond) en een late Porsche 928 (1977-1995) gebroederlijk naast elkaar (zie foto hierboven). De vroege is een Amerikaanse uitvoering (te herkennen aan de zwarte bumperstukken) en heeft verzameltechnisch een veel mindere waarde. Prijzen voor deze modellen beginnen afhankelijk van de staat al bij 10.000 euro. Voor een Europeaan in redelijk tot goede staat moet je meer dan het dubbele meebrengen.
Deze luchtgeveerde Fransman is vanwege zijn respectabele leeftijd van 40 jaar weliswaar overgespoten, maar hij verdient het, want het interieur ziet er na slechts 66.400 kilometer bijpassend mooi uit. De Pallas was de meeste luxueuze variant van de Citroën CX. Vraagprijs voor dit exemplaar: 14.500 euro.
Alfa Giulietta 1.6
De Alfa Giulietta volgde in 1977 de Giulia op en werd zelf in 1985 opgevolgd door de Alfa 75. De Giulietta stond op dezelfde bodemplaat als de vijf jaar eerder geïntroduceerde Alfetta. Beide auto's waren, net als de hiervoor beschreven Porsche 928, voorzien van transaxle-techniek. Dit exemplaar was niet te koop, maar de waarde van een tweede generatie Giulietta (in de jaren vijftig had Alfa al een gelijkgenaamd model) bedraagt afhankelijk van de staat tussen de 4- en 10.000 euro.
Saab bouwde de 99 vanaf 1968 maar liefst zestien jaar voordat het de 900 introduceerde. Deze in een opvallende geel-oranje tint gespoten Saab 99 L stond te
shinen op de stand van een Saab club. Het is de door Saab CombiCoupe (of kortweg CC) gedoopte driedeurs hatchback die vanaf 1974 op de markt was. Dankzij een neerklapbare achterbank had deze Zweed een 1.600 liter grote bagageruimte. De waarde van een dergelijk exemplaar in topstaat bedraagt zo'n 15.000 euro.
Ford Granada Topas
De Ford Granada Topas was een actiemodel op basis van de tweede generatie Granada (1977-1985). De Topas verwende de automobilist van de jaren tachtig met een aantal voor die tijd luxe extra's, zoals – houd je vast – stuurbekrachtiging, een rechter buitenspiegel en een afsluitbare tankdop. Dit in 'Tannen-Grün' gespoten exemplaar is voorzien van een bruin (gezellig!) interieur en is door Ford zelf gerestaureerd. Voorin hangt een 2.3 V6 met 108 pk. Voor exemplaren in topstaat wordt momenteel zo'n 6.000 euro neergeteld.
Als toegift nog een paar modellen waarvoor de begrippen 'bereikbaar' en 'betaalbaar' wat opgerekt moeten worden, maar die gewoon te mooi zijn om onvermeld te laten...
Alpina B7 Turbo
Bij autoliefhebbers, en dan vooral mensen die wel wat met
BMW hebben, spitsen de oren bij het horen van de merknaam 'Alpina'. Deze Beierse fabrikant startte in de jaren zestig als tuner van eerst Fiats en later BMW's. Door de mate van aanpassing van BMW's kreeg het merk in de jaren tachtig de status van autofabrikant. Alpina bouwt ook nu nog met de hand aangepaste auto's gebaseerd op BMW's. Vooral de modellen uit de jaren tachtig zijn vanwege de kleine productieaantallen steeds meer in trek bij verzamelaars. Deze Alpina B7 Turbo is gebaseerd op de eerste generatie
BMW 6-serie. Met 300 pk behoorde de grote coupé destijds tot de snelste auto's op de weg. Dit exemplaar uit de eerste helft van de jaren tachtig heeft 160.000 kilometer op de teller en is in Essen verkocht voor tussen de 65- en 70.000 euro.
Maserati Merak
De
Maserati Merak is afgeleid van de Bora. Het model is gebouwd van 1973 tot 1982, maar had in plaats van de V8 uit de Maserati Bora de beschikking over een 3.0 V6 uit de Citroën SM. Op dit gerestaureerde exemplaar hing in Essen een prijskaartje van 79.000 euro.