Wie een jong gebruikte occasion zoekt zit voor wat betreft betrouwbaarheid goed bij de merken Kia en Skoda. Dit blijkt uit recent gepubliceerde kwaliteits- en klanttevredenheidsonderzoeken van het gerenommeerde onderzoeksbureau JD Power.
In het onderzoek van de Duitse afdeling van JD Power eindigde de
Kia Sportage bovenaan met het kleinste aantal gebreken van 68 onderzochte modellen van 24 merken. Per 100 auto’s noteerde het best verkochte Kia-model van Europa slechts 45 gebreken, terwijl de nummer twee het al met dertien mankementen meer moest doen. De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op de antwoorden van ruim 15.000 automobilisten.
Unieke Kia
De deelnemers zijn gemiddeld twee jaar in het bezit van hun auto en krijgen vragen over de kwaliteit en klanttevredenheid voorgeschoteld. Het onderzoeksresultaat komt slechts enkele weken nadat de Sportage de 100.000 kilometer-test van het toonaangevende Duitse magazine ‘Auto Motor und Sport’ foutloos heeft voltooid. Dit was een unicum in de geschiedenis van het Duitse autoblad. Bovendien presteerden in recente Amerikaanse JD Power-onderzoeken andere Kia-modellen als de
Soul (eerste in zijn segment), de
Rio (derde in zijn segment) en de
Sorento (eveneens derde) ook al overtuigend.
Skoda
De Engelse afdeling van JD Power was pas in objectief onderzoek lovend over het merk Skoda in het algemeen en de modellen Yeti en Fabia in het bijzonder. Hierbij ging het om 13.000 deelnemers met auto’s van een tot drie jaar oud. Voor het tweede achtereenvolgende jaar behaalde Skoda hierin de eerste plaats als meest betrouwbare merk, mede dankzij de
Yeti en de
Fabia die als beste in hun klasse (achtereen de compacte klasse en de klasse van de compacte SUV’s) naar voren kwamen. Bij de resultaten viel op dat het gemiddeld aantal problemen van de andere geteste merken bijna het dubbele bedroeg. Met name storingen in technische snufjes en elektronica kwamen daarbij vaak voor.
JD Power
JD Power is een Amerikaans onderzoeksbureau dat in de jaren zestig is opgericht om productkwaliteit en klanttevredenheid te onderzoeken. In grote delen van de wereld staan deze onderzoeken zowel bij consumenten als bij producenten goed bekend.