1. Onderhoudsfacturen
Vraag de verkoper naar onderhouds- en reparatiefacturen.2. Serviceboekje
Zijn de bovenstaande facturen er niet, dan is een afgestempeld onderhouds- of serviceboekje de volgende stap. Vervalste exemplaren komen helaas soms voor, dus controleer het boekje bij aanwezigheid goed. Ook kun je de garage, die op de stempels vermeld staat, bellen.3. TÜV-papieren
Vraag bij Duitse auto's naar de TÜV-papieren. Dit is de Duitse evenknie van het apk-rapport. Net als bij ons wordt hierop de kilometerstand genoteerd.4. Vorige eigenaar
Bel de vorige eigenaar. Als er geen facturen of TÜV-rapporten zijn, staat die soms vermeld in het onderhoudsboekje en in ieder geval op het Duitse kentekenbewijs, de zogenaamde Fahrzeugbrief. Die moet de importeur bij invoering aan de RDW afgeven, maar meestal maken betrouwbare verkopers hiervan een kopie.5. Nederlandse historie
Ook auto's met een Nederlands kenteken kunnen in het verleden uit een ander land zijn geïmporteerd. Op de site van de RDW kun je met de kentekencheck eenvoudig de Nederlandse historie van een auto achterhalen. Let op een eventueel verschil tussen 'Datum eerste toelating' en 'Datum eerste afgifte Nederland.'6. Uitlezen van onderdelen
Laat onderdelen, zoals autosleutels of een startonderbreker, uitlezen bij de merkdealer. Veelal is de kilometerstand daarin opgeslagen.7. Chassisnummer controleren
Omdat de hierboven genoemde onderdelen, net als een digitale teller, met de juiste software te manipuleren zijn, kun je nog beter de dealer vragen het chassisnummer van de auto na te trekken. Veel merken (waaronder Volkswagen, Audi, Skoda, Seat en Porsche) houden in vrijwel heel Europa de kilometerstanden bij van auto's die bij hen in onderhoud zijn.8. Stickers en kaartjes
Controleer de motorruimte op aanwezigheid van stickers of kaartjes van de oliewissel of de vervanging van de distributieriem.9. DOT-nummer
Ook het zogenaamde DOT-nummer op de banden kan een idee geven over de kilometerstand. Dit nummer geeft met vier cijfers de productiedatum (eerste twee de week, laatste twee het jaar) van een band aan, in het voorbeeld de 21e week van 2013. Is een relatief nieuwe band versleten, dan is er in ieder geval recent zeer veel met de auto gereden.10. Slijtage / gezond verstand
Gebruik ook altijd gewoon je gezonde verstand. Slijtage aan de instapzijde van de bestuurdersstoel, het stuur, de versnellingspook en de pedaalrubbers wijzen allemaal op hoge kilometerstanden. Tot slot: is de combinatie kilometerstand-vraagprijs bijna te mooi om waar te zijn, wees dan extra op je hoede. Koop niet voor je een kilometerstand hebt geverifieerd.Klik hier voor nog veel meer handige tips bij het kopen (en verkopen) van een auto!