In de klasse van de BMW 5-serie hebben de Duitse fabrikanten alleenheerschappij. Auto's als de Peugeot 607, Renault Vel Satis, Lancia Thesis en Citroën C6 verkochten zelfs zo slecht, dat ze niet eens een opvolger hebben gekregen. Daarom ben je nu spekkoper als je deze ondergewaardeerde Latijnse buitenbeentjes tweedehands aanschaft.
Als het op de hogere middenklasse aankomt is de Nederlandse autokoper erg conservatief. Dit is echter niet uniek in Europa, sterker nog, op heel het continent maken de zakenauto's van BMW, Mercedes, Audi en Volkswagen inmiddels de dienst uit. Als je meer van sportieve auto's houdt, hebben ze inderdaad de beste rij-eigenschappen en de Duitse producten zitten zonder uitzondering beter in elkaar, maar op designgimmicks zoals knipperlichten in zijspiegels (destijds een primeur van Mercedes) en led-verlichting (als eerste toegepast door Audi) na, valt er voor het oog verder weinig te beleven. Hoe anders is dat bij het bovengenoemde viertal, de één nog origineler vormgegeven dan de ander. Omdat Latijnse limo's – helaas voor de diversiteit op de weg - echter niet gewild zijn, hebben kopers van deze auto's hun voertuigen hard in waarde zien dalen. Kansen dus, voor kopers van een tweedehands auto. We laten drie Fransen en een Italiaan kort de revue passeren.
Peugeot 607 (2000-2010)
De eerste met roetfilter
De
Peugeot 607 volgde de 605 op. De 607 is absoluut de grijze muis van dit viertal, maar elegant is het klassieke sedansilhouet wel. Bovendien heeft de concaaf gevormde kofferbak wel iets sierlijks. Comfort was altijd een van de sterke punten van de grote Peugeots, maar de 607 heeft een wat steviger afgeveerd onderstel dan zijn voorganger. In het licht van de Duitse concurrentie kan dat echter juist een voordeel zijn. Ook aan geschikte motoren ontbrak het de grote Peugeot niet. Er was genoeg keus uit benzine- en dieselmotoren: beide zijn met vier- en zescilinders geleverd. Als eerste merk ter wereld paste Peugeot in de diesels van de 607 overigens een roetfilter toe. Het gebrek aan succes ligt ook niet aan de betrouwbaarheid: uit pechstatistieken komt slechts een lege accu als terugkomend probleem naar voren. En er is nog iets anders dat een tweedehands Peugeot 607 interessant maakt. Dit jaar bereiken de eerste exemplaren de nobele leeftijd van vijftien jaar, wat betekent dat ondernemers ze zakelijk als voordelige youngtimer kunnen rijden.
Citroën C6 (2005-2012)
De auto je draagt
Van genoemd viertal is de
Citroën C6 mijn persoonlijke favoriet. Zijn uiterlijk is net zo eigenwijs als dat van de Renault Vel Satis en de Lancia Thesis, maar bij de C6 heeft het anders willen zijn veruit het best uitgepakt. Wat heet; door de ranke lijn, de eigenwijze koplampen – met daartussen het grote logo dat kunstig in de grille is verwerkt – en de om de hoeken van de achterkant krullende achterlichten is de C6 niet alleen direct herkenbaar, hij is vanuit iedere hoek prachtig. En dan het comfort. Een C6 rijd je niet, hij draagt je. Daardoor voel je je op de weg als een koning die op een draagbaar tussen het gewone volk door wordt gelaveerd. Met dank aan het hydropneumatische veersysteem. Op motorengebied was er wat minder keuze dan bij concerngenoot Peugeot. De enige benzinemotor was een dikke 3,0-liter V6 en eigenlijk is dat bij een auto als deze wel passend ook. Verder zijn er vier- en zescilinder diesels. Wel zit de C6 dik in zijn uitrusting: een head-up display, cruise control en een automatisch omhoog komende achterspoiler zijn allemaal standaard. Een geinige optie was de stembesturing van het multimediasysteem.
In deel 2 van Latijnse limo's komen de Renault Vel Satis en de Lancia Thesis aan bod.