Uit Auto Review
Tekst: Bart Smakman
De dieselmotor gaat verdwijnen, zoveel is zeker. De zo goed als uitontwikkelde technologie wordt niet meer schoner. Maar voordat de hybride auto het stokje overneemt, investeren we in een dieselauto met honderdduizenden plezierige kilometers op de teller.
-----
Bekijk alle tweedehands diesels op Marktplaats.
-----
Wees gerust, de dieselmotor zal heus niet van vandaag op morgen het veld ruimen. Zelfs bij Volkswagen wordt nog halsstarrig vastgehouden aan de dieseltechniek. Maar het merk werkt ook aan een alternatief in de vorm van een hybride aandrijflijn. Die is even zuinig als - of zuiniger dan - een dieselmotor, maar zorgt voor betere prestatiecijfers.
De dieselmotor vervangen door een benzinemotor die hulp krijgt van een elektromotor, is niet nieuw. Toyota heeft deze koers al een paar jaar geleden ingezet en loopt wat dat betreft voor op Volkswagen. In Nederland is diesel - vanaf een bepaald aantal kilometers per jaar - een goedkoper alternatief voor benzine. Maar je wordt als dieselrijder wel ‘gepest’ door de overheid. Je betaalt veel wegenbelasting en het is afgelopen met de bijtellingsvriendelijke dieselmodellen. Daar komt nog eens bij dat oude diesels niet welkom zijn in de binnensteden van Rotterdam en Utrecht. In Den Haag wordt zelfs gestreefd naar het louter verkopen van emissieloze nieuwe auto’s. Dus vroeg of laat raken alle fossiele brandstoffen uit de gratie.
De vijf
Wij zijn nog helemaal niet uitgekeken op de dieselmotor. Er zijn tal van redenen om hiervoor te kiezen. Een dieselmotor is zuiniger dan een benzinemotor, heeft een langere levensduur en produceert in de regel veel meer koppel. Het onuitputtelijke doorzettingsvermogen van de dieselmotor verklaart waarom we op Marktplaats veel dieselauto’s tegenkomen met hoge kilometerstanden.
Terwijl het doek valt voor de dieselmotor, zoeken wij auto’s die symbool staan voor zijn kwaliteiten. We speuren naar tweedehands modellen met een hoge kilometerstand, die bekendstaan om hun doorzettingsvermogen. Bovendien moeten het comfortabele reisauto’s zijn, want we gaan de dure wegenbelasting terugverdienen door heel veel kilometers te maken.
De Mercedes W123 van eind jaren zeventig en begin jaren tachtig wordt gezien als de beste auto ter wereld en met een dieselmotor onder de kap is hij ook nog eens onverwoestbaar. Volgens de overlevering zijn torenhoge kilometerstanden van vijf-, zes- of zevenhonderdduizend heel normaal, maar de tweedehandsjes op Marktplaats hebben over het algemeen ‘maar’ 200.000 tot 300.000 kilometer gelopen. Wij hebben interesse in twee vroege exemplaren uit 1976, want ze zijn de leeftijd van 40 jaar gepasseerd en dus wegenbelastingvrij. Dat maakt het bezit van een dikke diesel plotseling betaalbaar. In beide advertenties lezen we dat de techniek in een goede staat verkeert, maar dat de carrosserie wel wat aandacht kan gebruiken. Het staal dat Mercedes gebruikte is nu eenmaal minder ‘onverwoestbaar’ dan de motor. Maar een middagje met het lasapparaat doet wonderen.
Merk: Mercedes
Type: 300D
Bouwjaar: 1976
Prijs: 3.500 euro
Nieuwprijs toen: 26.539 euro
Kilometerstand: 277.000 km
Motor: vijfcilinder diesel, 2.998 cc, 82 pk, 172 Nm
Topsnelheid: 155 km/h
0-100 km/h: 17,8 sec.
Aanbieder: particulier
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): vrijstelling
Apk tot: januari 2019
Plus en min
+ Motor onverwoestbaar, eenvoudige techniek, wegenbelastingvrij
– Carrosserie wel verwoestwaar en dus weinig mooie exemplaren
In veertien jaar tijd is deze nieuw 97.000 euro kostende Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDI liefst 90.050 euro in waarde gedaald. Wat overblijft is een meeneemprijs van 6.950 euro. Daar kun je toch geen nee tegen zeggen? Voor de prijs van een tweedehands Polo krijg je een 5,0-liter V10 TDI met 313 pk en 750 Nm. De kracht wordt via een zestraps automaat verdeeld over alle vier de wielen. Vanaf de hoog geplaatste, met leer beklede en elektrisch verstelbare bestuurdersstoel aanschouw je de rest van het verkeer vanuit je 2.424 kilo wegende tank. Bovendien was de Touareg vijf jaar lang de productieauto met het hoogste koppel. Wat kan het leven toch mooi zijn als je 6.950 euro tot je beschikking hebt. Wil je echter 24.000 kilometer op jaarbasis blijven rijden – net als de vorige eigenaar - dan heb je per jaar nog eens 6.950 euro nodig voor brandstof en wegenbelasting. En met regelmatig (duur) onderhoud heeft de gigantische dieselmotor een langer uithoudingsvermogen dan je portemonnee ...
Merk: Volkswagen
Type: Touareg 5.0 V10 TDI
Bouwjaar: 2003
Prijs: 6.950 euro
Nieuwprijs toen: 97.000 euro
Kilometerstand: 337.000 km
Motor: V10 turbodiesel, 4.921 cc, 313 pk, 750 Nm
Topsnelheid: 225 km/h
0-100 km/h: 7,8 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 706 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Dikke V10-diesel met 750 Nm in een 2,4 ton wegende tank
– Vaste lasten waar je ‘mij niet gezien’ tegen zegt
In 2000 kwam de tweede generatie Volvo V70 op de markt. Dat is al weer 17 jaar geleden, maar dat zie je er niet aan af – de V70 is een tijdloze verschijning. Hij mag dan ouder zijn dan de iPhone, een Volvo V70 met dieselmotor is niet te stoppen. Op Marktplaats staan meer dan tweehonderd exemplaren met een kilometerstand van boven de 300.000 kilometer te koop. Het zijn overwegend auto’s van de tweede generatie (2000 tot 2008) met de 2,4-liter turbodiesel. Dat model is een goede keus, maar wat betreft duurzaamheid en betrouwbaarheid heeft eigenlijk de eerste generatie V70 de voorkeur. Met regelmatig onderhoud gaat zijn 2,5-liter turbodiesel zelfs 500.000 kilometer of langer mee. Helaas is zijn dieselmotor zo vervuilend dat je niet welkom bent in milieuzones.
Merk: Volvo
Type: V70 2.5 D
Bouwjaar: 1999
Prijs: 1.950 euro
Nieuwprijs toen: 40.833 euro
Kilometerstand: 590.515 km
Motor: vijfcilinder turbodiesel, 2.461 cc, vijfcilinder, 140 pk, 290 Nm
Topsnelheid: 200 km/h
0-100 km/h: 10,2 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: in overleg
Belasting (3 mnd.): 397 euro
Apk: bij aflevering
Plus en min
+ Comfortabel, ruim en zeer betrouwbaar
– Te vervuilend voor milieuzones, fragiel aircosysteem
Een dieselmotor hoeft niet uit tien cilinders te bestaan om het eeuwige leven te hebben. Ziehier: een Audi A2 met drie cilinders en 374.400 kilometer op de teller. Dit is niet wat je noemt een ‘dikke diesel’, maar de 1.4 TDI met 75 of 90 pk is wel de dikste versie. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden (zo’n 900 kilo), werd de A2 van aluminium gemaakt. Ook streefde Audi naar een minimale luchtweerstand en zo zuinig mogelijke motoren. Het paradepaardje op het gebied van zuinigheid is de 1.2 TDI. Om een verbruik van 1 op 33 te halen, werd aan extra gewichtsbeparing gedaan (geen stuurbekrachtiging) en was een zuinige gerobotiseerde handbak standaard. Deze versnellingsbak is erg kwetsbaar, daarom kiezen wij voor een 1.4 TDI met conventionele handbak. En met 75 of 90 pk kun je tenminste meekomen met de rest van het verkeer. Het verbruik ligt alleen iets hoger (circa 1 op 20).
Merk: Audi
Type: A2 1.4 TDI
Bouwjaar: 2001
Prijs: 1.900 euro
Nieuwprijs toen: 23.778 euro
Kilometerstand: 374.400 km
Motor: driecilinder turbodiesel, 1.422 cc, 75 pk, 195 Nm
Topsnelheid: 173 km/h
0-100 km/h: 12,3 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 225 euro
Apk tot: augustus 2017
Plus en min
+ Zuinig, praktisch en betaalbaar. Lang leven beschoren.
– Lijkt meer op een aardappel dan op een Audi. Automaat van de 1.2 TDI.
Als je een dieselmotor met uithoudingsvermogen zoekt, hoef je niet per se bij een Duits, Zweeds of Japans merk aan de kloppen. Er bestaan ook auto’s van Franse komaf met indrukwekkende kilometerstanden. Dit is grotendeels te danken aan de 2.0 HDi-turbodieselmotor van PSA. Deze viercilinder met 90 of 110 pk kwam eind jaren negentig op de markt en werd in tal van PSA-modellen gebruikt. De 2.0 HDi diende ook als basis voor de ontwikkeling van een reeks nieuwe dieselmotoren in samenwerking met Ford.
Wij kopen voor 1.245 euro een nette Citroën C5 Break met de 110 pk sterke versie van de 2.0 HDi-motor. De comfortabele stationwagon komt van de tweede eigenaar en is nog 111.000 kilometer verwijderd van het half miljoen. Hij is voorzien van climate control, cruise control en parkeersensoren.
Merk: Citroën
Type: C5 Break 2.0 HDi
Bouwjaar: 2004
Prijs: 1.245 euro
Nieuwprijs toen: 31.400 euro
Kilometerstand: 389.000 km
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.997 cc, 110 pk, 250 Nm
Topsnelheid: 187 km/h
0-100 km/h: 11,6 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 360 euro
Apk tot: februari 2018
Plus en min
+ Uithangbord voor Franse degelijkheid, veel auto voor weinig geld
– De motor houdt het doorgaans langer uit dan de rest van de auto
Om de top 10 af te maken:
Deze rode Toyota Land Cruiser uit 2007 met 500.000 kilometer op de klok ziet eruit alsof hij nog maar 50.000 kilometer heeft gelopen.
De 1.9 TDI-motor van Volkswagen is een wondermotor die ervoor zorgt dat de Golf IV maar niet uit het straatbeeld verdwijnt. Voor 1.500 euro koop je er één, of twee.
De carrosserie van deze Peugeot 405 vindt dat zijn leven voltooid is, maar de 1,9-liter dieselmotor buffelt maar door. De prijzen zijn laag, maar het aanbod is beperkt.
Ruim tachtig Opel Astra’s op Marktplaats.nl hebben meer dan 300.000 km achter de kiezen. Een nette Astra van rond de millenniumwisseling kost pakweg 1.000 euro.
We zijn BMW heus niet vergeten. De 2,5-liter zescilinder van de 525tds gaat wel 400.000 tot 500.000 kilometer mee. Het interieur trouwens ook.