Wie anno 2014 op zoek gaat naar een splinternieuwe Daihatsu, komt van een koude kermis thuis. Geen enkel model is nog ongebruikt te krijgen in Nederland. Gelukkig zijn er nog wel veel leuke occasions te vinden van het Japanse merk met de sympathieke, compacte modelletjes. We zetten er een paar op een rij.
Daihatsu is van 1978 tot en met vorig jaar nieuw leverbaar geweest in Nederland. Het model dat het langst in de orderboeken stond, was de Cuore. Daar waar de VW’s Up!, de Toyota’s Aygo en de Renaults Twingo nu de dienst uitmaken, was vroeger een
Daihatsu Cuore (sinds ’80) een heel logische keuze in het compacte segment. De auto’s hadden bescheiden buitenmaten (zo’n 3,3 meter lang), een doordacht interieur en lekker vieve driepittertjes onder de kap. Deze redacteur heeft er zelf nog een tijdje pizza’s in mogen bezorgen: wat een heerlijke stadsrakker was het toch… De Cuore bleef tot 2013.
Leuke move
Een model van Daihatsu dat vanaf zijn introductie in 1997 ook opzien heeft gebaard is de Move. Een kort (ook 3,3 m), maar hoog (1,7 meter!) stadsding waarbij je je altijd afvraagt wanneer ‘ie een keer op zijn zij valt. En toch was het leuk rijden in zo’n autootje, zeker gekoppeld aan een automaat. Even het gaspedaal vloeren resulteerde veelal in heuse kick-down en een enthousiaste schreeuw van de 0,85-liter motor. Dat verwacht je niet bij zo’n apparaat. De tweede en laatste generatie Move verdween hier in 2003 van de markt.
Compact en open
Je hebt opzienbaren en Opzienbaren. De Daihatsu Copen valt in de categorie mét hoofdletter. Dit heerlijke tweezits roadstertje was van 2004 tot 2011 in Nederland nieuw bij de dealer te bestellen. In 2006 kwam hij er pas met het stuur links: eerst was de kleine Japanner er alleen met
right hand drive. Het snoepje biedt een heel andere dimensie van autorijden. Klein, laag bij de grond en een maximale snelheidsbeleving bij minimaal vermogen. De Copen had slechts 68 pk en haalde een top van 173 km/uur, maar toch kun je in zo’n apparaat ervaren wat sportief rijden is.
Guitige SUV
Natuurlijk zijn er ook Daihatsu’s die niet in de kleinste (Japanse) autocategorie tot zo’n 3,3 meter vallen. We hadden bijvoorbeeld nog de Gran Move, de Charade en de Applause. En laten we ook vooral de guitige midi-SUV Terios niet vergeten.
De laatste Daihatsu die we nieuw konden kopen was echter niet echt een originele Daihatsu. Immers: je hoeft niet heel goed te kijken om de gelijkenis te zien met een ander populair Japans model, toch?