De Volkswagen Golf. Wie is er niet groot mee geworden? Sinds 1974 is het een zeer populaire auto. Er werd ook veel van verwacht. De Golf was namelijk de beoogde opvolger van de Volkswagen Kever.
De Kever was een ontwerp van vóór de Tweede Wereldoorlog en de VW-dealers hadden dringend behoefte aan een modernere auto. Hoewel de Kever nog een tijdje náást de Golf in de showrooms stond, was de Golf wel degelijk een goede opvolger. Onlangs heeft de Golf een update gehad, wat voor ons een uitstekend moment is om te kijken naar leuke Golfs op Marktplaats.
De Golf is niet alleen nieuw uiterst gewild, ook op de occasionmarkt is het nog altijd de meest verkochte auto. We gingen op zoek naar de huis-tuin-en-keuken-Golf. Er staan zeer veel bijzondere exemplaren van de Golf (GTI, Cabriolet, R32) op Marktplaats maar voor nu concentreren wij ons juist op de gangbare modellen.
Golf I
De eerste generatie Golf was op de markt van 1974 tot 1983. De auto was herkenbaar aan de brede c-stijlen, een kenmerk dat de Golf tot op de dag van vandaag nog altijd heeft. In 1976 kwam er een sportieve GTI-variant en zelfs een heuse diesel. In 1979 kwam de sedanversie,
Jetta genaamd. Kijken we naar het huidige aanbod dan zien we dat de GTI- en Cabriolet-uitvoeringen het meeste worden aangeboden. Zeker in originele staat zijn deze auto's flink aan de prijs, vijftien mille ben je zo kwijt. Wij vonden tussen alle paradepaardjes en getunede exemplaren deze in originele staat verkerende Golf 1.5 vijfdeurs. De auto komt uit 1979 en de prijs is 2.250 euro, hoewel dat volgens de particuliere verkoper een onderhandelbaar bedrag is.
Golf II
In 1983 verblijdde Volkswagen de wereld met de tweede generatie Golf. Hoewel de auto in alle richtingen een beetje groeide, was het onmiskenbaar een Golf. Bij deze serie van de Golf waren er de nodige noviteiten. Denk bijvoorbeeld aan de Golf GTD, een van de eerste snelle compacte diesels. Daarnaast kwam er een GTI met zestien kleppen (140 pk!) en zelfs nog snellere varianten in de vorm van de Rallye en de G60. Ook bij deze generatie vinden we voornamelijk GTI-modellen of een zeldzame Golf Country 4x4. Maar gelukkig vonden we ook deze: een Golf 1.6 in Polariszilver. Deze driedeurs heeft iets minder dan 75.000 km gelopen en verliet in 1986 de fabriekspoorten in Wolfsburg. Voor 2.750 euro is deze tijdmachine voor jou.
Golf III
In 1991 kwam de Golf III ter wereld. Qua uiterlijk was het naar Volkswagen maatstaven een enorme verandering, maar het was wederom overduidelijk een Golf. Ook bij deze generatie waren er primeurs. Zo was er een stationwagonversie leverbaar, alsmede een zescilinder. De sedanversie ging nu als
Vento door het leven. Van de Golf III zijn meer reguliere uitvoeringen te vinden, al geldt hier ook dat de sportieve varianten nog altijd zeer in trek zijn bij de liefhebber. Tijdens onze zoektocht kwamen wij deze Golf tegen, een non-metallic rode 1.8 automaat. De auto komt van de eerste eigenaar en heeft iets minder dan 49.000 kilometer gelopen. Dat is waarschijnlijk de reden waarom de auto er nog bijna als nieuw uitziet. Dat heeft wel zijn prijs, want de verkoper wil er 5.850 euro voor hebben.
Golf IV
Eind 1997 konden we kennis maken met de Golf IV. Deze auto werd onder de regie van Ferdinand Piëch ontwikkeld met de doelstelling 'Klasse fur die Masse'. De Golf moest net even wat stijlvoller zijn dan de concurrentie. Dat uitte zich in een volledig verzinkte koets, dure materialen in het interieur en bijzondere uitvoeringen. De sedanvariant kreeg wederom een nieuwe naam, ditmaal
Bora. Het resultaat van de hogere marktpositie was dat de Golf ook iets duurder was dan de concurrentie. Wij vonden deze zilveren vijfdeurs met 1.6 16v motor. Deze motor is maar heel kort leverbaar geweest (daarvoor waren het enkel achtkleppers). Deze Golf heeft slechts 35.500 km gelopen en kan dus nog een tijdje mee.
Golf V
De Golf IV wordt al na vijf jaar trouwe dienst afgelost door een nieuwe versie. Ook bij de vijfde generatie kwam er een hoop nieuws voor de Golf. De eerste 'gedownsizede' motoren (TSI) zagen het licht, evenals de DSG-automaten met dubbele koppeling. Voor de Golf sedan werd de naam
Jetta weer afgestoft. Ook kwam er een
Golf Plus voor mensen die net even een grotere (en vooral hogere) Golf wilden hebben. De Golf die ons opviel was deze vijfdeurs 1.4 TSI. Ondanks de beperkte cilinderinhoud levert deze Golf een schappelijke 122 pk. Ook is deze Golf minder kaal: een boordcomputer, airconditioning, lichtmetalen velgen, sportstoelen en een schuifdak zitten er allemaal op. Hij komt uit 2007 en heeft iets meer dan 167.000 km gelopen. Daarmee lijkt de prijs van 5.749 euro heel redelijk.
Golf VI
In 2009 kwam de Golf VI. Hoewel dit een geheel nieuwe generatie lijkt te zijn, betrof het eigenlijk een flinke facelift: de Golf VI is technisch grotendeels gelijk aan de Golf V. Bij de Golf VI werd de lijn van downsizing doorgezet, wat betekende dat alle atmosferische motoren uiteindelijk werden vervangen door exemplaren met een turbo. De hieronder afgebeelde Golf heeft ook zo'n motor, een 1.4 TSI gekoppeld aan een DSG-automaat. De auto komt uit 2012 en heeft slechts 35.500 km op de teller staan. De prijs is wat hoger met 16.450 euro, maar daar heb je wel een behoorlijk jonge auto voor.
Golf VII
Dat de Golf VI een tijdelijk model was blijkt wel uit het feit dat deze al in 2012 werd vervangen. De Golf VII was compleet nieuw en staat op het MQB-platform, waarop heel veel modellen van de Volkswagen Groep gebouwd worden (waaronder de Audi A3, Skoda Octavia en Seat Leon). Hierdoor kon de Golf in afmetingen groeien zonder in kilo's aan te komen. Ook is de Golf VII door gebruikmaking van dit platform - dat ook voor andere modellen wordt gebruikt - een stuk goedkoper te produceren. Hier zie je een zwarte vijfdeurs 1.4 TSI uit 2014 met 32.000 kilometer op de klok. Deze auto is voor een Golf zeer compleet, met climate control, lichtmetalen velgen en een heuse trekhaak. Minpuntje is wel dat er geen navigatiesysteem in zit. De prijs is 17.999 euro.
Ook op zoek naar een Volkswagen Golf? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.