Met de nieuwe Twingo GT introduceert Renault een rap stadsracertje. Oké, het is geen RS met 300+ pk. Maar met 110 pk op de achterwielen mag je best plezierige prestaties verwachten. Toch?
The Italian Job
De Renault Twingo GT doet denken aan The Italian Job. Voor de jongere lezers: dit is een beroemde film uit 1969, waarin een hoofdrol was weggelegd voor de
Fiat 500. De nieuwe Twingo heeft qua uiterlijk wel wat weg van de 'racy' 500's uit de filmklassieker. En net als de sterren uit de film lijkt de Twingo bedoeld om uit te blinken in de stad. Hij is compact, licht en sportief. Ideaal om jezelf rap door de
urban jungle te manoeuvreren. Maar hoe snel is de Twingo GT? Het is namelijk niet de opvolger van de Twingo 1.6 16V 133 RS, die 133 pk op de voorwielen losliet. En het is ook niet de definitieve versie van de knotsgekke Renault Twin'Run concept met 320 pk. Maar is het is wel een autootje waar Renault Sport aan gesleuteld heeft. Dus hij zal toch wel 'iets' hebben...
De motor achterin en aandrijving op de achterwielen. Net een kart.
Turbo
Nou en dat 'iets' zit 'm in de aandrijflijn. De hatchback wordt aangedreven door een achterin geplaatste 0,9-liter (898 cc) turbobenzinemotor. Door een geoptimaliseerd luchtinlaatsysteem en een aangepast motormanagement levert deze lichte krachtbron toch nog 110 pk. Die pk's gaan dus allemaal naar de achterwielen. Best uniek voor een auto in deze klasse en misschien wel goed voor kart-achtige rijeigenschappen. Ook zijn onderstel moet daaraan bijdragen. De wielophanging is aangepast, het ESP-systeem opnieuw gekalibreerd en variabele besturing geïnstalleerd. Alles om een zo scherp mogelijk rijgedrag met een zeer directe besturing te bewerkstelligen. Jammer genoeg heeft Renault nog geen acceleratiecijfers of topsnelheid prijsgegeven. Maar gezien het aantal pk's en de prestaties van zijn minder bedeelde stalgenoten heeft de Twingo GT vast niet meer dan 9 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken.
Een opvallende kleur, een centraal geplaatste dubbele uitlaat en 'racestrepen'.
Racemonster
Je ziet meteen aan de Twingo GT dat het om een sportief model gaat. Dat begint al bij de nieuwe Orange Piment kleur en de donkere strepen op de flanken. Verder vallen de twee centraal geplaatste uitlaatpijpen op, net als de luchtinlaat in de zijschermen en de 17 inch Twin’Run wielen. Twin'Run... Daar heb je die naam weer. Deze conceptcar stond in 2013 tussen de Formule 1-auto's in Monaco en leek een voorbode voor de volgende Twingo RS. Met de 320 pk sterke 3,5 liter V6 van de Clio V6 achterin en een gewicht van slechts 950 kilogram, vlamde de Twin'Run in 4,5 seconden naar de 100 per uur. Het moge duidelijk zijn dat de Twingo GT niet de gehoopte productieversie van dit beest is. Hij heeft dan wel instaplijsten met Renault Sport-logo, aluminium pedalen en een met leder afgewerkte versnellingspook, maar een absoluut racemonster is het allerminst. Het is gewoon een speelse stadsauto. En daar is eigenlijk helemaal niets mis mee.
Met 110 pk is de Twingo GT allerminst een snelheidsduivel.
Tweedehands Twingo
De Twingo GT debuteert op het Goodwood Festival of Speed (23 tot 26 juni 2016). Hij wordt beschikbaar vanaf het najaar en de prijzen zijn nog onbekend. Een
tweedehands Twingo van het huidige type, met minder dan 50.000 km op de teller, rijd je al voor een kleine 9.000 euro. Voor een Renault Twingo RS van het vorige type ben je tegenwoordig zo'n 7.000 euro kwijt. Concurrenten voor de Twingo zijn onder meer de
Hyundai i10, de
Citroën C1 en de
Volkswagen Up!, maar bij die auto’s is de speelsheid wel iets verder te zoeken…
Pittige Twingootjes maken: ze doen het al wat langer bij Renault…