- De veilige keuze Stel je gaat voor veilig: weinig kilometers en relatief nieuw. We hebben het dan over auto’s van na 1997, met maximaal 150.000 op de teller. Verreweg de meeste van de ruim 400 advertenties die daarbij horen zijn een Ford Ka. Ook de mini-MPV Daewoo Matiz is ruim vertegenwoordigd. Kleinere Renaults, zoals de Twingo en Clio zien we eveneens veel. Een merk dat ook duidelijk naar boven komt is Suzuki. Onze tip: ga voor een Suzuki Swift. Dit model is vanaf de jaren ’80 leverbaar geweest. Een laat exemplaar heeft dus wel de betrouwbare Japanse techniek en echt geen kinderziektes meer. Bovendien is deze Swift niet echt een patserauto. Er is voorzichtig mee omgesprongen. Ben je dus niet in de markt voor groot en stoer? Ga voor de Swift!
- De grote keuze Wie weet heb je wel veel ruimte nodig. We zoeken in deze prijsklasse naar MPV’s en stationwagons. Nu zijn Renault, Opel en Volvo oververtegenwoordigd. Renault biedt keus uit onder meer de Mégane Scenic, Espace en Laguna stationwagon. Alle drie leuke auto’s met een flink ruimteaanbod. Ga wel voor een exemplaar met nette onderhoudshistorie en weinig kilometers: de technische reputatie van de oudere Renaults is nou eenmaal niet fantastisch… Wat techniek betreft kun je beter voor een Opel gaan, want of je nu kiest voor een Astra-, Vectra- of Omega stationwagon: ze bieden veel ruimte en betrouwbare techniek voor een prima prijs. Volvo houden we eveneens warm aanbevolen. IJzersterke Scandinavische stationwagons met (veelal) een cultstatus zijn het. En dat geldt vooral voor de 240 en 760 estate. Eén nadeel: heel zuinig zijn ze niet.
- De stoere keuze Een stoere coupé of een cabrio? Ook die vind je voor rond één mille. Wat dacht je van een BMW 3-serie? Er is hier een handje vol van beschikbaar. Pas alleen wel op dat je niet een al te afgetrapt (veel kilometers, deuken etc.) exemplaar kiest. Veiliger wat dat betreft is een Volkswagen Golf cabrio. Het model is ruim vertegenwoordigd in deze prijsklasse en biedt Duitse degelijkheid én een open dak. De leukste, stoerste en meest verrassende auto in dit segment is wat ons betreft de Peugeot 406 coupé. Het Pininfarina-ontwerp wekt Ferrari-associaties, zeker als er geen protserige velgen, stickers en donkere achterlichten op zijn geplakt. De vanaf 1997 geleverde Fransoos oogt eigenlijk nog steeds niet gedateerd. Dit is verrassend en gewoon cool. Maar goed: alles is een kwestie van smaak…
Wat te doen met… 1.000 euro?
Het budget is voor veel autokopers het belangrijkste criterium in de zoektocht naar een andere auto. Gelukkig is er in zo’n beetje elke prijsklasse verrassend veel keus. We bekijken advertenties van 950 tot 1.050 euro. Ga je voor veilig, groot of stoer?