Is er dan niets meer heilig? Als het aan het Duitse parlement ligt, worden we als Nederlanders vanaf 2016 stevig belast voor een middagje blazen op de autobahn. Nu het parlement met de wetgeving heeft ingestemd, kan alleen Europa nog voorkomen dat we de nationale autotaks van de Duitsers moeten gaan betalen. Bij onze vriendelijke buren zelf wordt de tol namelijk in mindering gebracht op de wegenbelasting.
Als de autobahntol op 1 januari daadwerkelijk wordt ingevoerd, markeert dat het einde van decennia lang gratis rijplezier. De eerste keer dat ik met een auto de grens bij Arnhem over ging om het gaspedaal eindelijk eens kennis te laten maken met de vloermat, was in een BMW 535i uit 1993. Beest van een auto. Het was in de tijd dat
BMW’s nog échte motorblokken maakte. Niks geen turbo’s, gewoon een zes-in-lijn met de longinhoud van een IJslandse gewichtheffer. Hij had 211 pk, een aantal paardenkrachten dat nu standaard is op de meeste Volkswagens, maar in die tijd mond openvallende reacties opriep. Ergens in de buurt van Oberhausen gaf de tellernaald 236 km/u aan. Ik dacht dat we zouden opstijgen.
Audi(o) R8
In de jaren die volgden reed ik nooit harder door Duitsland. Wel regelmatig boven de 200 km/u, waarbij ik altijd weer verbijsterd ben als zich in mijn achteruitkijkspiegel een Duitser aandient die nóg harder rijdt. In Duitsland hebben ze respect voor het aloude adagium ‘baas boven baas’. Veel
Mercedessen, BMW’s en
Volkswagens, maar gelukkig eveneens regelmatig een Porsche of Audi R8, want ik houd van auto’s die je ook voorbij hoort komen.
ANWB
Hoe leuk ik het ook vind om op een warme zondagavond een stuk dunbevolkt Duits asfalt op te zoeken, ik kan me niet voorstellen dat ik het blijf doen als ik voortaan eerst langs een ANWB-winkel moet om een tiendagenvignet te kopen. Ook al kost dat voor de meest zuinige auto’s maar vijf euro (voor de meest onzuinige auto’s loopt de prijs op tot vijftien euro). Zijn er anno 2015 geen andere opties? Tja, het vignet is straks vast en zeker online te bestellen, maar ook dat komt de spontaniteit niet ten goede. En ik reken er niet op dat ze straks bij de benzinepomp verkrijgbaar zijn.
Tien dagen net te kort
Ook voor de caravanslepers en wintersportliefhebbers valt er overigens voldoende te klagen: de geldigheidsperiode van het tiendagenvignet is niet voor niets tien dagen: da’s voor verreweg de meeste vakanties nét te kort. Een maandvignet is met 16 tot 30 euro meteen aanzienlijk duurder. Wie het hele jaar door toegang wil tot het Duitse wegennet betaalt overigens gemiddeld 74 euro. Daarbij vergeleken is het Zwitserse tolgeld van 40 euro een lachertje.
Zo, en dan ga ik nu met mijn belegen Volvo V70 richting Duitsland. Gratis en voor niets.