De V-snaar of multiriem drijft onderdelen als de dynamo, de waterpomp en de stuurbekrachtiging aan. U kent hem vast wel als het onderdeel dat bij draaiende motor wel eens een snerpende piep laat horen.
Dat is geen goed teken. Dan zit hij te los, is hij versleten of beide. De V-snaar wordt net als de
hier besproken distributieriem aangedreven door de krukas. In tegenstelling tot de distributieriem drijft de V-snaar echter geen onderdelen in de motor aan, waardoor hij bij een defect niet direct motorschade veroorzaakt (indirect uiteraard wel, want voor een goed functionerende motor moet de waterpomp blijven draaien). Wel drijft de V-snaar belangrijke onderdelen zoals de dynamo, de waterpomp, de stuurbekrachtiging en een eventueel aanwezige aircopomp aan.
V-snaar of multiriem
Worden alleen de dynamo en de waterpomp aangedreven, dan spreken we van een V-snaar. Tegenwoordig hebben de meeste auto's echter ook stuurbekrachtiging en een aircopomp, waardoor een zwaarder uitgevoerde en bredere verbinding nodig is. Die noemen we dan multiriem.
Zelf vervangen?
In tegenstelling tot een distributieriem of multiriem kunnen handige Harry's zich best uitleven op vervanging van een V-snaar. Je hoeft dan slechts de waterpomp los te schroeven, waarmee je genoeg speling creëert om de oude snaar te vervangen en de nieuwe erop te zetten. Vervolgens de waterpomp weer in de oude stand terugzetten en klaar is Kees. Wie niet zo avontuurlijk is aangelegd of geen twee rechterhanden heeft, kan de plusminus 50 euro kostende V-snaar in een halfuur bij een garage laten monteren. Vervangen van een multiriem is door de aanwezigheid van spanrollen en de noodzaak die eveneens te vervangen, ingewikkelder en kun je sowieso beter aan de vakman overlaten.
Controleren
Als je auto niet regelmatig naar de garage gaat, verdient het aanbeveling de spanning van de V-snaar of multiriem af en toe te controleren. Je moet hem maximaal één centimeter kunnen indrukken en hij moet geruisloos draaien. Controleer ook op slijtageplekken of uitdrogingsverschijnselen.
De V-snaar is licht uitgevoerd, smal en drijft uitsluitend de dynamo en de waterpomp aan...
...terwijl de multiriem zwaarder en breder is, daarnaast ook de stuurbekrachtiging en de aircopomp aandrijft en door spanrollen op spanning wordt gehouden.