Mo’s Mercedes
Wat een weekje Marokko al niet kan doen voor je vertroebelde blik op de wereld. Wij hebben hier de mond vol over duurzaamheid en stappen met een schoon geweten in een auto met een stekker en zo weinig mogelijk bijtelling. Vier uur zuidwaarts vliegen en je bent in een wereld waar de elektriciteit met enige regelmaat uitvalt en waar ze wel bijvrouwen en bijgeloof kennen, maar (nog) geen bijtelling. Wat ze wel kennen is (relatieve) armoede. En ik zeg met opzet relatieve armoede, omdat ze er een dak boven hun hoofd en er doorgaans een rijk gevulde Tajine op tafel staat. Onnodige nieuwe spullen zie je daarentegen bijna niet. Onze chauffeur had geen iPhone6, maar een oude Nokia met een stand-by tijd van twee weken. En een Mercedes 240D met dik 2.000.000 km op het telwerk. Liep nog als een heerlijk winterzonnetje en produceerde slechts een heel bescheiden rookpluim.
Even afgezien van de onvermijdelijke roet- en fijnstofproductie van deze trouwe zelfontsteker is het milieu hier de grote winnaar. Zo’n moderne turbodiesel kun ja na 200.000 km weggooien en wij hebben hier dus minstens tien auto’s nodig om Mo’s mobiliteit te evenaren. Ik zal maar niet eens een begin proberen maken met de berekening van het verschil in CO2-voetafdruk. Over voetafdrukken gesproken: ze lopen daar bijna allemaal op sandalen met een zool van oude autobanden. Hier zou dat (even) heel erg hip zijn, maar daar hergebruiken ze werkelijk altijd alles. Ja, ook plastic zakjes. Maar na verloop van tijd waaien die toch de woestijn in en blijven ze hangen in de struiken/cactussen. Zoals je dat overal ter wereld ziet waar mensen zijn. Verder hebben ze geen noemenswaardige milieuproblemen in Marokko. Als er al een probleem met fijnstof zou zijn, dan betreft dit volkomen natuurlijk woestijnstof. Waartegen in voornoemde MB 240D ook een adequate oplossing werd gevonden. Handgemaakte houten bollen sluiten de ventilatieroosters perfect af en bovenop het dashboard ligt een hoogpolig stofvangend tapijt.
Het allermooiste accessoire in Mo’s Mercedes: de aangepaste versnellingspook. Een soort shortshifter (een versnellingspook met een kortere schakelweg die in sportieve auto's wel eens wordt toegepast), maar dan anders. Het betreft hier een pook met een knik en een verlenging zodat de (fraai gedecoreerde) knop zich vlak naast de zitting en dus aangenaam dicht onder handbereik bevindt. Alleen te koop in het Marokkaanse equivalent van Halfords (nog lang niet failliet...).