De vierde generatie Renault Scénic staat sinds afgelopen maand bij de dealers. Tijd voor een terugblik op de drie voorgaande modellen die op Marktplaats als tweedehands auto te koop staan.
Beknopte historie van de (midi-)MPV
Met de in 1984 geïntroduceerde
Espace was Renault het eerste Europese merk (de Chrysler Voyager was iets eerder) met een 'volwaardige MPV'; een auto met een vlakke laadvloer en meerdere rijen uitneembare stoelen. Renault had dus een reputatie hoog te houden. Dat deed het vanaf 1996 met een van de eerste midi-MPV's, de Renault Mégane Scénic. De originaliteit van het model speelde vast een rol bij de verkiezing tot Auto van het Jaar 1997. Een jaar daarna kwam Fiat met de gewaagd vormgegeven
Multipla en in 1999 verscheen de
Opel Zafira. Toen was het hek van de dam en introduceerden vrijwel alle grote merken een MPV op basis van een compacte middenklasser: de Ford Focus C-Max, de Seat Altea, de Citroën Xsara Picasso, de Mazda 5 en de Volkswagen Touran.
Renault Mégane Scénic
De facelift van het eerste model volgde in 1999. Renault had inmiddels met de Mégane Scénic kennelijk zoveel zelfvertrouwen opgebouwd dat het het wel aandurfde om vanaf dat moment de link met het afgeleide model weg te laten: de Renault Scénic was geboren. Uiteraard was en bleef de techniek afkomstig van de Mégane. Dat betekende keuze uit een reeks viercilinder benzine- en dieselmotoren in combinatie met dezelfde handgeschakelde vijfbak of viertraps automaat. Tegelijk met de facelift verscheen ook de Scénic RX4. Deze had door een zes centimeter hogere bodemvrijheid, kunststof strips rondom en een achterwiel op de klep de uitstraling van een SUV. De RX4 kon dit nog eens waarmaken ook dankzij de standaard permanente vierwielaandrijving.
Renault (Grand) Scénic II
De tweede generatie van Renaults ruimteauto voor niet al te grote gezinnen is er sinds 2003. Dat model kreeg een jaar later gezelschap van een met 23 centimeter verlengde variant. Deze toepasselijk Renault Grand Scénic gedoopte variant bood dankzij een derde zitrij (die voor optimaal gebruiksgemak in de laadvloer kon worden opgeborgen) plaats aan meer personen of bagage. Techniek en uitrusting bleven hetzelfde als bij de Renault Scénic. Een facelift volgde in 2006. Deze vernieuwde modellen zijn te herkennen aan een iets vergrote luchtinlaat onder de voorbumper, in de kleur van de carrosserie gespoten zijspiegels en achterlichten met optionele ledverlichting.
Renault Scénic III
De derde generatie Renault Scénic was er van 2009 tot 2016. De Grand-variant bleef in het programma, maar kreeg een meer onderscheidend uiterlijk. Hij was duidelijk herkenbaar aan een veel grotere grille. Beide varianten kregen in 2010 een bescheiden facelift waarbij Renault vooral de uitrusting verrijkte met de destijds opkomende rijassistentie-systemen, zoals een spoorassistent en een grootlicht-assistent. Ook waren bijna alle uitvoeringen vanaf 2012 herkenbaar aan led-dagrijverlichting. Een jaar later volgde opnieuw een kleine vernieuwing, herkenbaar aan de gewijzigde grille. Ook introduceerde Renault de Scénic Xmod, een met een verhoogde bodemvrijheid en kunststof strips rondom opgeruigde versie van de Scénic. In tegenstelling tot de eerdergenoemde Scénic RX4 was het bij de Xmod echter louter uiterlijk vertoon, want vierwielaandrijving was niet leverbaar.
De gloednieuwe Renault Scénic, die pas enkele weken bij de dealers staat, vind je
ook al op Marktplaats.
Wil je ook een Renault Scénic occasion kopen? Klik dan hier! Er is keuze uit bijna 2.000 exemplaren.