Made in NL: Volvo [deel 1]

De Nedcar fabriek in Born ligt nu even stil, maar volgend jaar komen er nieuwe Mini’s uit rollen. Heb je het liefst vóór die tijd al een in Nederland gebouwde auto? Ga dan voor een occasion, bijvoorbeeld van Volvo. Volvo heeft auto’s in Born laten assembleren van 1975 tot 2004. Het eerste model van het Zweedse merk dat door de Limburgers in elkaar werd gezet, was de Volvo 66. Dit model was eigenlijk een Daf met Volvo-logo. En dat kun je goed aan het ontwerp zien. Natuurlijk is Neerlands eerste Volvo voorzien van ‘het slimme pookje’: een Variomatic-automaat. Een Volvo 66 oldtimer kopen? Voor rond de 1.000 euro vind je ze al op Marktplaats.

Tweede model ook Daf

Volvo 66

Oer-Hollands: de Volvo 66.

De Volvo 66 werd in 1976 vergezeld door de 343. Dit was eigenlijk een project van Daf (model 77) dat de Zweden hebben het voltooid. De 343 had ook een Variomatic-bak. Hij kwam als driedeurs en vijfdeurs hatchback. Ook was er een sedan. Ondanks de matige prestaties en het kloeke ontwerp was deze Volvo sympathiek en populair: meer dan een miljoen exemplaren verlieten de fabriek en Born en vonden een eigenaar. Een tweedehands 340 vind je vandaag de dag vanaf een paar honderd euro.
Guitige oldtimer met een lief prijsje: de 300-serie

Guitige oldtimer met een lief prijsje: de 300-serie

Liniaal-ontwerp

Het derde Volvo-model dat in Nederland werd gebouwd was de 400-serie. De auto kwam in 1985 op de markt. Bij dit model valt vooral het hoekige ontwerp op dat veel Volvo’s in die tijd hadden. Het lijkt bijna of de hele auto met een liniaal is getekend! De 440 kwam er ook als sedan: die heette 460. Wie een tweedehands 440/460 zoekt op Marktplaats, vindt al gauw tientallen exemplaren voor minder dan 1.000 euro.
Vierkant, want Volvo

Vierkant, want Volvo

Het meest bijzondere model dat Volvo ooit bouwde in de fabriek in Born? Dat moet toch wel de Volvo 480 ES zijn. Het model werd in Nederland ontworpen en ontwikkeld. Met dit model introduceerde het merk veel nieuwe technieken. Ook had de 480 klapkoplampen (hier verwijzen naar bericht “Battle of the klaplampen”). Volvo bouwde de sportieve coupe van 1986 tot en met 1996. Flink de blits maken voor een bescheiden aanschafprijs? Deze Volvo vind je tweedehands voor een schijntje!
Volvo 480

Op zijn minst flitsend: de Volvo 480

De laatste, de mooiste?

De laatste Volvo die de Zweden in Limburg in elkaar lieten schroeven waren de S40 en V40. Deze auto’s kondigden een nieuw tijdperk aan op Volvo-gebied, want voor het eerst was het ontwerp relatief rond en aerodynamisch. En dat geldt voor de huidige Volvo’s ook nog. Een tweedehands S40 of V40 is nog steeds razend populair in Nederland. Je ziet ze nog heel veel rijden. Het aanbod is ook groot. Er is keus uit meer dan 500 tweedehands exemplaren. Prijzen lopen van een paar honderd euro voor een oudje met veel kilometers tot ongeveer 7.000 euro voor een nette uit ‘03. VvB2_Made in NL_6 In 2004 verplaatsten de Zweden hun productie van compacte modellen naar België. En daarmee was het Volvo-hoofdstuk voor Nederland productietechnisch voorbij. De Volgende keer in de rubriek ‘Made in NL’ zijn de Japanners aan de beurt: we hebben het dan over Mitsubishi!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam